Caravelle – Sea Hunter (43B175)
„Az ember nem arra született, hogy legyőzzék.” – Ernest Hemingway

Az 1961-es Shepherd Flying Bridge 33-as 185 lóerős Chrysler Marine ikermotorjainak hangjára mindenki felfigyelt a kikötőben. A kecses hajótest nyolc éve szelte már a tenger habjait, de mindig megbízható társadként szolgált a gyöngyhalászathoz. Kicsit emlékeztetett a PBR 829-esre, amit Vietnamban vezettél. A válladhoz értél, a napcserzette bőrödön a repeszek által okozott hegek örökké elkísérnek utadon. Emiatt szereltek le. Emiatt a szűnni nem akaró fájdalom miatt kaptál rá a piára, amelyből Tual városkájának piszkos csehói nem szenvedtek hiányt. Megtörölted a verejtéktől gyöngyöző homlokodat, és tekintetedet megpihentetted a napfelkelte által narancsszínűre festett víztükrön. A kék és narancs színkavalkádról próbáltál a szépségre, és nem az Agent Orange emlékére összpontosítani. A műszeregységek mellé helyezett Sony TR-63-as még felismerhetően recsegte a füledbe a Beatles Come Together című számát. A csuklódra pillantottál, a Caravelle Sea Hunter órádra, amit apád küldött neked New Yorkból a születésnapodra. Nem köszönted meg. Nem olvastad el a levelét sem. Nem akadtad többé látni sem őt, sem Amerikát. Végre kettesben maradtatok. Csak te, és a tenger.
A Bulova idén ünnepli fennállásának 150. születésnapját, ugyanis Joseph Bulova 1875-ben nyitotta meg New Yorkban az ékszerboltját, amiből ez az óramárka megszületett. Mára a Citizen tulajdonában vannak, és sikerült újra belopniuk magukat az órakedvelők szívébe az olyan modelljeikkel, mint a Lunar Pilot, a Hack Watch, a MilShips, a Curv vagy az Accutron. A jubileum alkalmából az amerikai gyár érdekes újrakiadásokkal és limitált modellekkel jelentkezett, augusztus végén megmutatták a néhai fiókmárkájuk, a Caravelle 1969-es búvárórájának újrakiadását, a Sea Hunter-t, amit sokan a Seiko 5-ös sorozatának legígéretesebb kihívójaként aposztrofáltak. A Sea Hunter nem is egyféle variációban, hanem rögtön négyben vált elérhetővé, a legnépszerűbb valószínűleg az autentikus fekete számlap - acél tok - acél szíj kombináció lesz, de az extravagánsabbak lecsaphatnak a zöld számlap - PVD bevonatos aranyszínű tok – arany szíj, vagy a kék számlap – arany tok – gumiszíj, esetleg a fekete számlap – arany tok – gumiszíj kombinációkra is.

A kép forrása: https://windupwatchshop.com/products/caravelle-by-bulova-sea-hunter-diver?variant=42441960095810
A Caravelle-t 1962-ben alapította a Bulova, és „jóárasított” órákat kínáltak az új márkanév alatt. Kis túlzással mondhatjuk, hogy a világ első divatmárkáinak egyike volt, de a divatmárka ezúttal nem szitokszó, hiszen tisztességes automata szerkezettel ellátott, acéltokos órákat készítettek egyszerűbb formavilággal, olcsóbb szíjjakkal. Az 1969-es Sea Hunter viszont különleges. Több iterációja is készült, de 1969-ben egy ETA 2427-es szerkezetet kapott, a számlapján pedig még a mára megkopott becsületű „Swiss Made” feliratot is büszkén viselhette. Ezek az órák magukon hordozták a korszak stílusjegyeit, ezért jól illeszkednek az évtized formanyelvéhez. Nem nehéz belelátni a sziluettbe egy Rolex Submariner 5508-at, vagy egy Longines Legend Diver 7594-3-at, utóbbinak a mutatókészletét szinte egy az egyben lemásolták a Caravelle formatervezői.

A kép forrása: a bal oldani saját, a jobb oldali: https://thewatchpreserve.com/products/vintage-1969-caravelle-665-1-devil-diver-mens-automatic-wristwatch-swiss-steel?srsltid=AfmBOooRp9NLfBgkjfcgb-DdNDNkkyr7FwwLxTn80Fr-2vsCJI_g__FX
A 2025-ös Sea Hunter nem egy pontos újrakiadása az 1969-es modellnek, sokkal inkább egy új interpretáció, ami megőrizte a fontosabb értékeket úgy, mint az automata szerkezetet, a 666-tal jelölt vízállósági értéket, a mutatókészletet, a kompromisszumokkal megfizethető árkategóriát, de a Bulova (ami a Caravelle) a mai igényekhez igazította ezt a csomagot.
Itt Indonéziában a gyöngyhalászatból egészen jól el lehetett tengődni. Mindig futotta belőle olcsó nőkre és még olcsóbb piára. Ez a nap sem volt más, mint a többi. Felcsatoltad a búvárpalackot, és a Caravelle lünettáján beállítottál a merülés kezdetéhez számított 25 percnyi eltérést. Annyi elég lesz. Már a felkelő Nap első sugarai is kellemetlenül perzselték a bőrödet, ezért szinte vágytál már a hűs, sötét morajlásra, ami hullámsírként fogad magába. Az egy másik világ távol a dilettáns parancsnokoktól, az otthon hagyott és félrelépő barátnőktől valamint az apáktól, akiknek sohasem lehetsz elég jó. Felcsatoltad a palackot és átvetetted a válladon a zsákodat is. Az órádon kívül már csak az uszonyokra, a búvárszemüvegedre és a késedre volt szükséged, mielőtt a vízbe vetetted magad.
A régi változat 35 mm-es tokátmérője még napjaink kisebb óratokokat preferáló trendjének is kevés lenne, ezért a Bulovánál egy egészséges 39 mm-re növelték. Az arányosság megtartása végett a tokmagasság 14,3 mm, a tokfültől tokfülig tartó távolság pedig 45,5 mm-re nőtt. Az anyaga természetesen 316L rozsdamentes acél. A behemót, 20 cm átmérőjű csuklóm miatt kedvelem a nagy búvárkrumplikat, ezúttal nincs okom panaszra, mert az arányok tökéletesek és nem néz ki nevetségesen az ordas mancsomon. A vintage hangulat is megvan, amire ráerősít a fényes tükörpolír, és az egyirányba forgatható, festett alumínium lünetta.
A tokfülek közötti távolság 20 mm. Könnyen lehet, hogy élünk majd a szíjcsere lehetőségével, mert nem mindenkinek fog tetszeni, hogy a szálcsiszolt matt szíj felületkezelése eltér a tok csillogó tükörpolírjától. Ez nem hiba, mivel régen is ilyen volt, a 2025-ös is kiadás is megőrizte ezt a kialakítást.
A rád tornyosuló víztömeg tompa zúgása megnyugtatott. Minden idegszáladdal a homokban megbújó bevételedre összpontosítottál, fürkészted a víztükrön megtörő fények visszaverődését a homokba ágyazódott kagylók héjáról. Bár igyekeztél óvatosan hozzájuk érni, egyetlen mozdulatodtól is könnyedén zavarossá vált körülötted a víz. Ezért sem vehetted észre a bikacápát, ami épp feléd közeledett. A vadászt, ami már akkor figyelt téged, amikor te még egy apró sötét foltnak láttad a végtelennek tűnő kékségben. A kimért mozdulataid, a búvárszemüvegeden megcsillanó fények ingerelték, minden rezdülésed robbanásként hatott kifinomult receptorai számára. Ő már tudta, hogy meg fog támadni téged, hiszen olyan területre merészkedtél, ahol ő az úr, és minden az ő törvényei szerint történik.

A számlap gyönyörű selyemfényű homogén fekete, de az indexek és a márkajelzés festett. Azokat, akiknek az OCD-je kiterjed a tipográfiára is, megnyugtatnám, hogy minden egységes. Az automata szerkezetről árulkodó felirat és a vízállóság is egyforma betűkkel került felírásra, a dátumtárcsa valamint a 6-9-12 jelölések szintén illeszkednek az összképhez. A retro hatást a színhasználattal is kiemelték, mert az indexek és a mutatók egy sárgás-barnás (rosszindulatúaknak hallókészülék sárga) színt kaptak. A másodpercgyűjtő maradt csak fehér, ami minden bizonnyal szándékos utalás a régi modellre, ahogy a lünettából kidomborodó PIP is egy kedves kikacsintás a múlt felé. Külön kiemelném, hogy az óra és a percmutató széle nem polírozott, hanem matt fekete, ami még hangsúlyosabbá teszi a formájukat. Hogy sötétben is gyönyörködhessünk bennük, Super-LumiNova festéket használtak, amiből csak a másodpercmutató nem kapott. Ezért a mai ISO sztenderdeket nem is teljesíti az óra, hiába a 200 méteres vízállóság, vagy a menetzáras korona, és az egyirányba tekerhető lünetta PIP-pel a 12-es fölött. A dátumablak fehér, és nincs kerete sem, ezen a ponton talán érződik némi spórolás, mert a gyártási költségeket csak nem dobta volna meg annyira egy színes dátumtárcsa. Az jobban fáj, hogy a zafírüveg is a gyártási költségek lefaragásának áldozatául esett, ugyanis olyan nem jár. Be kell érnünk egy domborított ásványi üveggel, amit majd csak az óra árcédulájának tárgyalásokor fogunk megbocsátani.
A rántás, amit a lábadon éreztél először meglepett. A fájdalom még nem tudatosult benned, csak meglepődve nézted, a vörös ködöt, ami a kelkavarodott iszapos homokkal elegyedve kavargott körülötted. Mint az Agent Orange, ami lassan szétterült a zöld erdők felett, hogy lemarja az ágakról a leveleket, vagy a csontról a húst, hogy elpusztítson mindent, ami él. Hallani vélted a Fairchild C-123 hajtóműveinek sivítását, pedig az a hang a te belső sikolyod volt, amikor megláttad a kifordult szemet, és a fogakat, amik bilincsként fogták közre a lábadat. A fájdalom akkor érkezett meg, amikor az állat elengedett, és a szürke-fehér árny eltűnt a semmiben. De nem tudtál haragudni rá, mert ő a természet törvényét követte. Ellentétben apáddal, aki elvárta, hogy úgy szolgáld a hazádat, ahogy ő tette Normandiában. Ellentétben a feletteseiddel, akik élvezték a hatalmat, amit a kezükbe kaptak és elvették tőled azt, amit nem adhattak vissza. A gyermekkor végét. Idegen földön kellett felnőtté válnod egy otthontól távoli mocskos dzsungelben, a marihuánafüst kesernyés szagában, a kelepelő gépfegyverek és olcsó örömlányok nyögdécselő hangja között és teljesítened kellett ostoba emberek ostoba parancsait. Amikor pedig az az akna felrobbant az őrjáraton, már nem kellettél nekik. Kihasználtak és eldobtak, mert ennyit érsz. A semminél is kevesebbet. Talán megváltás a halál.

A szerkezet, ahogy más Bulova modelleknél is megszokott, a Citizentől érkezik ezúttal egy Miyota 8215-33E személyében. A werk másodpercstoppos, 21 köves, 3 Hz-en (21600 Vph) működik és 42 óra járástartalékra számíthatunk tőle, ami nem mondható túlságosan acélosnak. A 8215-ös ősváltozata 1977 óta velünk van, és talán pont ezen a területen örültünk volna a legjobban némi modernizációnak, különös tekintettel arra, hogy a 9-es Miyota caliberek már elérhetőek. Sajnos erről le kell mondanunk, és engesztelődjünk ki olyan apróságokkal, mint a menetzáras megoldás vagy a domború Caravelle jelölés a koronán, amit nem mellesleg jó érzés kezelni. Határozottan kattan a pozíciójába és nem kellemetlen hétfőnként újra és újra felhúzni, ha pénteken az éjjeliszekrényen felejtettük.
A sebed erősen vérzett, és a felszín felé igyekeztél. Karcsapásról karcsapásra egyre közelebb a fény felé. Amikor végre megláttad a Napot, kétségbeesve forgattad körbe a fejedet. A hajó elég messze volt tőled, de mindent beleadtál, hogy közelebb kerülj hozzá. Kibújtál a búvárpalack hevedereiből, és az öveden a késed után nyúltál. Minden hullámokon megtörő árnyék akár egy uszony is lehetett, de a fenevad nem jött.

A 666 bibliai eredetű utalás, a Károli-fordításban a Jelenések könyvében találkozunk vele a 13. fejezet 18. versében. Ez a fenevad száma. Az órák világában több gyártó is alkalmazta, de nem találtam egyértelmű forrásokat arra, hogy melyik gyártó, mikor és miért hozta ki az első ilyen órát. Mára a Bulovával forrt össze ez a szokatlan jelölés, akik nem csak egyetlen modellt, hanem egy egész búvársorozatot adtak ki „devil diver”, magyarul kicsit esetlenül hangzó ördögi búvár néven, és a mélységet ezeken egységesen 666 lábban jelölték meg. A Benruson kívül (Benrus Ultra-Deep), akik szintén amerikaiak, a francia LIP kínálatában találtam még „666” jelölésű búvárórát (LIP Nautic 666 676053). Ha elmélyedünk egy kicsit az angolszász mértékegységek világában, akkor 1 méter, az 3,28084 láb, tehát a 200 méter az kerekítve 656 láb. A 666 jóindulattal is a kerekített szám kerekítése, tehát ez az egész inkább egy marketingfogás lehetett, ami jól hangzik, könnyű megjegyezni, és eléggé figyelemfelkető ahhoz, hogy az emberek beszéljenek róla. Mi sem igazolja jobban a Bulova reklámért felelős szakembereinek hozzáértését, mint az, hogy most 2025-ben is beszélünk róla.
Ha már kitárgyaltuk a Poklot, akkor a Mennyországról is essen szó, és dicsérjük meg a készítőket azokért az apró figyelmességekért, amikkel meglepnek minket. A csomagolás, az óra prezentációja például hibátlan. A pénzünkért cserébe kemény vörös és fekete kartondoboz jár, aminek a kialakítása teljesen ugyanolyan, mint régen. Dicséret illeti a tömör végszemes oyster stílusú szíjat, mert semmivel sem rosszabb, mint egy 5-ös Seiko, vagy belépő búvár Citizen. Gyorskioldás, és háromrészes biztonsági zár is van, aminek a felső része polírozott. A Caravelle márkajelzést sem felejtették el. A szíj szemei ugyan egyetlen elemből vannak, de háromrészesnek tűnik, ugyanakkor vegyük észre, hogy a 20 mm-es szíj 18-ra szűkül a zárnál, ami nagyon kényelmes és elegáns megoldás. És beszéljünk végre az árról is, mert mindent az fog a helyére tenni.
A Sea Hunterért 375 dollárt kérnek, ami a forint árfolyamának függvényében DHL csomagküldővel New Yorkból Magyarországra megközelítőleg 135 ezer Ft. Ennyit fizettem érte, illetve amikor megérkezett az országba, 5040 Ft vámról szólt még az email, amit azonnal rendeztem is. Kb. 5 munkanap alatt jutott el hozzám az óra. Véleményem szerint ez elfogadható egy ilyen darabért, különös tekintettel arra, hogy a konkurencia is hasonló árszinten mozog. Természetesen vannak kompromisszumok, mint pl. az ásványi üveg, a 8-as Miyota, a hátlapon nincs semmi tűzijáték, csak a kötelező feliratok, vagy az, hogy a tokozaton nincsenek sem élek, sem letörések, mert minden lekerekített, gépiesen egyszerű. A versenytársak sem jobbak ennyiért. Az egyetlen kellemetlenség, hogy Magyarországon ez az óra nem kapható. Leveleztem a budapesti Timecenterrel, akik a Bulova és a Caravelle óráit forgalmazzák itthon. Azt mondták, hogy a Caravelle kínálata náluk már kifutó, nem foglalkoznak velük a jövőben, így a Sea Hunter aligha fog hazai vizeken feltűnni. New Yorkban a WindUp webshopján lehet megrendelni, a DHL pedig megoldja a logisztikát, és lényegében így juthatunk hozzá, ha még van belőle. Merthogy az első készleteket elég gyorsan lerabolták, de szerencsére a sikerre való tekintettel folyamatosan érkeznek még eladó darabok. Kis szerencsével a szürkeimport révén Magyarországra is eljuthat, de szerintem nem érdemes túl sokat várni, ha az ember beleszeretett, mert 135 ezer Ft-ért korrekt automata szerkezettel, vintage esztétikával, némi történelemmel ez egy nagyon szerethető darab. Ajánlható-e egy Citizen, Orient vagy egy Seiko belépő kategóriájú búvár helyett? Véleményem szerint igen, mert ez egy tökéletes első automata búváróra lehet annak, aki eddig kvarcokat hordott. Érezhető előrelépés mondjuk egy Casio MDV-106/107 után, ami segít kideríteni a viselőjének, hogy mennyire tudna együttélni egy automata órával. Emellett pedig ott van a vintage bája, és a történelmi háttere.

A második harapás a bal alkarodat érte, és lehúzott a víz alá. A jobb kezedben szorongatott késeddel lesújtottál az állatra. Újra és újra, de nem akart elereszteni. Rángatott, tépett, ember és állat vére vörös felhőként találkozott a végtelennek tűnő mélykék sötét égben. A fájdalom villámként hasított mindkét teremtménybe, de ezt a találkozást csak az egyik élhette túl. A látásod elhomályosult, nem tudtad, hogy mióta nem vettél levegőt. Könnyűnek érezted magad, még a fájdalom is enyhült. Láttad, ahogy a cápa elúszik tőled, de visszafordul. A karodra pillantottál, észrevetted, hogy az órád acélszíját végigszántották az állat fogai. A számlap betört, a mutatók álltak. Apádra gondoltál. Talán ez az ajándék mentett meg az artériák átszakadásától. Nem olvastad el a levelét, amire lehet, hogy nem is lesz több időd. Ennyit kaptál az élettől, és most be kellene fejezni. Elfogott a düh. A düh, hogy neked csak ennyi idő járt, és ami volt, az mind kárba veszett. Mintha az állat hallotta volna a gondolataidat, újabb rohamra indult. De már nem féltél. Megszorítottad a kést a kezedben, és felkészültél a támadásra. Csak egyetlen jól irányzott szúrásra van szükség. Te nem akartál meghalni. Lent a mélyben egy vadász született, aki élni akart.
Előnyök
- Klasszikus vintage stílus
- 200 méter vízállóság
- Elfogadható árképzés
Hátrányok
- Magyarországon nem kapható
Források:
A Worn and Wound cikke:
A The Urban Gentry videója:
https://www.youtube.com/watch?v=VjRF8e5whuY
A WindUp boltja New Yorkban:
https://windupwatchshop.com/products/caravelle-by-bulova-sea-hunter-diver?variant=42441960095810











































































Marinemaster modellek evolúciója 1968 - 2024
















Balra fent Muhammad "Float like a butterfly sting like a bee" Ali, jobbra Robert Kubica,



