Bulova Lunar Pilot 96B251

A végtelenbe és tovább

bulova_lunar_pilot_2.jpg

Bevezető gondolatok

Ha valaki szereti az órákat, és űrhajó volt a jele az óvodában, akkor az álmából felébresztve is tudja, hogy az Omega Speedmaster „Moonwatch” az egyik legikonikusabb darab az óragyártás történetében, hiszen számos asztronauta viselte a NASA Apollo-programja során. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy nem az Omega az egyetlen időmérő, ami feljutott a Holdra, hanem az amerikai Bulova is joggal büszkélkedhet ezzel a címmel. Az Apollo-15 1971. július 26-án, azaz napra pontosan 52 évvel ezelőtt indult útjára, fedélzetén David Scott parancsnokkal, és a mára szintén legendás „Moon Rover” holdjáróval, amit Pavlics Ferenc és csapata tervezett.

pavlics_ferenc.jpg

Pavlics Ferenc
A kép forrása: https://totalcar.hu/belsoseg/2018/02/03/90_eves_lett_a_holdjaro_magyar_epitettoje_pavlics_ferenc/

Houston, baj van! Újabb töri óra következik

A Bulovát 1875-ben alapította a Csehországból emigrált Joseph Bulova New Yorkban, és 1919-ben az első világháború alatt már zsebórából átalakított karórákat készítettek az amerikai hadsereg számára. Innen a kötődésük a hadsereg felé, hiszen órák mellett egyéb mérőműszereket is gyártottak. A nevükhöz kötődik Amerika első rádióreklámja 1926-ban, és a világ első TV reklámja 1941-ben.

bulova_reklam.jpg

A világ első TV reklámja. Nagyon komoly!
A kép forrása: https://www.timesticking.com/seiko-bulova-and-the-first-commercial-ads/

1941-ben, a második világháború alatt Joseph fia, Ardé Bulova még szorosabbra fűzte a kapcsolatokat az amerikai hadsereggel, katonai órákat gyártottak a légierő, és a haditengerészet számára.
A NASA 1960-ban kezdett érdeklődni a Bulova műszerei iránt, ami szám szerint 46 NASA küldetésben való részvételt jelentett. Az már történelem, hogy az Apollo-program számára 1965-ben kiírt, hivatalos időmérő készítését célzó NASA pályázaton mégsem ők nyertek, hanem az Omega. Így lettek ők a hivatalos „Moonwatch” gyártói.

A Bulova és az Omega szálai 1971-ben, a már említett Apollo-15 küldetésen fonódnak össze. A NASA által is megerősített és dokumentált történet szerint David Scott Omega Speedmaster karórája a küldetés alatt megsérült.

david_scott.jpg

David Scott
A kép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/David_Scott

A Bulova órája pedig tesztelés apropójából volt a fedélzeten, így állhatott elő az a helyzet, hogy hősünk nem volt rest felcsatolni az EVA ruhájára a tartalék Bulovát, és ezzel csapatta a Moon Rovernek a Hold felszínén.

apollo15.jpg

Apollo 15, David Scott holdjáróval, felszálló egységgel a háttérben, EVA ruhában, karján a Bulovával
Azért kevés menőbb történet és fotó létezik a világon ennél… :)
A kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Apollo%E2%80%9315

A NASA a küldetésekben használt Omega órákat nem adja ki a kezei közül, kiállításokon mutogatják őket. Az 1971-es küldetésen használt Bulova viszont nem a NASA tulajdona volt, hanem a Bulováé, ezért tarthatta meg David ezt az órát, amit 2015-ben elárvereztek egy jótékonysági aukción.
Egy gyűjtő vásárolta meg 1 625 000 dollárért. Bizony, ez több mint fél milliárd forint.

david_scott_bulova.jpg
Ez David Scott eredeti órája, ami tényleg volt a Holdon. Szerinted fél milliárdért érdelhet?
A kép forrása: https://www.hodinkee.com/articles/moon-watch-sells-for-$1million

A Bulovának annyira megtetszett ez a dolog, (nem is értem, miért nem lépték ezt meg korábban) hogy 2016-ban kiadtak egy újrakiadást azoknak, akiknek éppen nem volt picivel több, mint 1,5 millió dollárjuk egy órára.

Bulova Lunar Pilot 96B251 - Ami a Holdról is látszik

bulova_lunar_pilot_1.jpg

Amikor ránézünk erre az órára, véleményem szerint nem a „szép” az a szó, ami elsőre eszünkbe juthat róla. A tok méretei tekintélyt parancsolnak maguknak, hiszen 45 mm-es tokátmérőről beszélünk, ami tokfültől tokfülig 52,5 mm-re nő. A magassága sem kispályás, 14 mm magas nemesacél fog a csuklónk fölé tornyosulni, amit csak szó szerint súlyosbít a tömege, ami 169 g. Nyilván David Scottnak a súlytalanság állapotában nem okozott ez problémát a szkafanderen kívül, de nekünk itt földi porhüvelyünkben viszont egy piszkosul nagy acélkrumplit kell tisztelnünk a Lunar Pilot személyében.
Mielőtt leocsmányoznánk benga tesztalanyunkat, jusson azért eszünkbe, hogy mire is készült. Ez egy műszer, egy célszerszám, aminek a tervezésekor nem volt szempont, hogy jól passzoljon a frissen varratott bespoke öltönyünkhöz, vagy a susogós mackómelegítőnkhöz. A tok ezért nem polírozott, hanem a nyers, durva, homokszórt matt acél néz velünk farkasszemet. Nem lehet elmenni a zafírüveg mellett sem szó nélkül, ami olyan drabális módon vastag, hogy Kínában ekkora mennyiségért már bányát szoktak nyitni.

bulova_lunar_pilot_4.jpg
A jó leolvashatóság minden bizonnyal az egyik legfontosabb prioritás lehetett a számlap tervezésekor, mert a matt fekete alapon hófehér mutatók egyszerre parádésan funkcionálisak, éppen ezért szépek és esztétikusak. A számlap viszont rejteget még meglepetéseket, mert olyan dimenziói, szintkülönbségei vannak, hogy nincs az a fotó, ami ezt vissza tudja adni. A számlap széle, és a kiegészítő számlapok egy síkban vannak, és barázdáltak, amit alig lehet észrevenni. Felette van a számlap nagyobb része, amit matt fekete, festett Bulova logóval díszítettek, és gyönyörű, ahogy a rakott fém indexek kiemelkednek belőle. Az indexek tetejét és a mutatókat sötétben kékesen derengő lumineszcens festékkel látták el, de az igazi pornó az a tachymeter skála, ami mindezeket körbefogva, és egyszerre föléjük magasodva öleli magához. Mivel rengeteg dolog történik a számlapon, ezért indokoltnak érzem az óra méreteit, mert így nem veszíti el a leolvashatóságot, és átláthatóságot.
David Scott eredeti óráján nem volt dátum, az újrakiadás ezen verziója viszont kapott még egy dátumablakot is 4 és 5 óra közé.
A hátlapról szeretnék még mesélni, mert ott érhető tetten leginkább a Lunar Pilot lényege. Ide ugyanis az Apollo-15 küldetés legfontosabb adatait gravírozták, tehát a kilövés és visszaérkezés időpontját, valamint koordinátáit. Apró részlet, de az ilyenek miatt lehet nagyon szeretni ezt a modellt.

bulova_lunar_pilot_3.jpg
A stopper gombjai követik az óra megalomán természetét, de ismételten gondoljunk arra, hogy ezt egy asztronautának kesztyűben kellett kezelnie. Kritikaként azt hoznám fel, hogy a gomb lenyomásának érzete picit talán lehetne határozottabb, de lehet, hogy ez szőrszálhasogatás.
Az óra vízállóságát a fizikai paraméterei ellenére nem nevezhetjük acélosnak, mindössze 50 m-ben határozták meg ezt a jellemzőt. Addig értem, hogy egy űrhajós nagy valószínűséggel nem fog találkozni komolyabb víztömeggel, a leszállóegységből való kikászálódáshoz pedig ennyi is elég (régen rossz, ha víz alatt találja magát), de az újrakiadás azért lehetett volna kicsit bőkezűbb, teszem azt egy menetzáras koronával, vagy valami extra tömítéssel.

bulova_lunar_pilot_7.jpg

A szerkezet sem nevezhető hétköznapi darabnak, talán nem is dukálna egy sima kvarc vagy solar werk ebbe a modellbe. A Bulova jelenleg a japán Citizen tulajdonában van, ezért nem meglepő, hogy a Lunar Pilot lelkét a Citizen Calibre 8136 szolgáltatja, amit a gyár a “high-performance quartz”, leánynevén szuperkvarc jelzővel illet. Ez 262 kHz-en működik, tehát 1 másodperc alatt 16-ot ugrik a mutató. Ebben a finom mozgásban viszont csak a stopper másodpercmutatójának működtetésekor gyönyörködhetünk, mert a sima másodpercmutatónk másodpercenként „csak” kettőt ugrik. Elemmel tápláljuk, amivel a Bulova szerint 4 évig beéri. No de mennyire pontos? A gyártó szerint évente 10 másodpercet téved, ami azért valljuk be, elismerésre méltó teljesítmény.

bulova_lunar_pilot_5.jpg

Nem ejtettem még szót a szíjról. Gyárilag egy fekete, kívül gyöngyvászon, belül bőr szíjon érkezett, amit kényelmetlennek találtam. Merev, csúnya amikor betörik, és nem is illett igazán az óra karakteréhez. Az a kiadás, ami nekem van, tartalmazott egy hosszú NASA velcro szíjat is, ami autentikus módon tépőzáras, és az óra hátlapjához illeszkedően az Apollo-15 küldetés adatait egy bőrből készült kis plaketten rányomták. Ez zseniális, illik az órához, nagyon tetszik, de olvastam, hogy ez a szíj a tépőzár miatt gyorsan bolyhosodni fog. A nagyobbik baj, hogy utólag nem lehet kapni. Ennek tudatában nem mertem kockáztatni, ezért egy harmadik megoldást választottam. A 70-es években divatos volt a NATO szíj, még Sir Sean Connery is ilyenen hordta a Rolexét (akkor még nem OMEGA) a korai James Bond filmekben. Vásároltam egy ilyen szíjat, szürke-fekete színben, a hivatalos megnevezése is az volt, hogy Bond-NATO. Véleményem szerint így eléggé autentikus, és persze kényelmesebb a gyári megoldásnál.

Csomagolás

A 96B251-es műanyag dobozban érkezett, amit egy Bulova logó ékesített. A doboznak védőkartonja is volt, szintén márkajelzéssel ellátva. A papírok között találtam egy kis történelem leckét a Bulováról, fotókkal illusztrálva, aminek nagyon örültem. Az óra a kis párnáján a gyöngyvászon-bőr szíjon pihent, mellette volt a NASA velcro, és a szíjcseréhez még egy Bulova logós szerszámot is kaptam, amit szintén a doboz rejtett. Véleményem szerint a tálalás csillagos ötös.

bulova_lunar_pilot_8.jpg

Változatok

A Lunar Pilot számos változatban elérhető Magyarországon is. Az enyém az első kiadás, aminél matt a tok, van dátum, két szíj járt hozzá, és a jelenleg használatban lévő Bulova logó található mindenen. A régi és az új Bulova logó egyébként annyiban tér el, hogy az eredeti logotípiája nem használt talpas betűket. Az új viszont már igen.

A második kiadás annyiban más, hogy az órát fémszíjjal szerelték, de a fórumok azt írták, hogy a szíj színben eltér a tok színétől, ezért ez sokak számára kellemetlen lehet.

A harmadik iteráció fekete PVD tokot kapott, ami nem matt, hanem fényesre polírozott. Nincs rajta dátum, és egy fekete NATO szíj járt hozzá gyárilag, de nem az, ami az első kiadáson volt.  

A negyedik variáns egy fényesre polírozott tokot kapott, nem volt rajta dátum, és a régi Bulova logót (nem talpas a betű) használták. Ez szintén NATO szíjjal érkezett, de ez sem az, ami az első kiadáson elérhető volt.

Létezett egy sorszámozott, limitált, titán tokos, arany betétes kuriózum is, amit nálunk nem lehetett kapni. Járt mellé egy emlékplakett, ami az Apollo-15 küldetés logóját ábrázolta, valamint egy különleges dobozt is magába foglalt.  

2023-ban újabb kiadások érkeztek.
Elérhető egy kisebb tokméretű (43 mm), kék-bézs számlappal, régi logóval ellátott, dátum nélküli megoldás két szíjjal, amiből az egyik fém, a másik kék bőr. A számlap ebben az esetben textúrált.

Szintén idei modell egy kisebb tokméretű (43 mm) fekete számlapos, régi logós, dátum nélküli fém szíjas kiadás, amihez jár egy extra fekete bőrszíj is.

A dolog pikantériája, hogy ezek közül egyik kiadás sem pontosan ugyan olyan, mint David Scott 1971-es Bulovája. Azon nem volt dátum, a számlapon a régi (eredeti) logót használták, matt a tok, és a tépőzáras velcro szíjon kellene lennie. Ilyen pont nincs, de az elszántabbak és hozzáértők összelegózhatják maguknak, amennyiben kettőt is hajlandóak vásárolni. 

bulova_lunar_pilot_6.jpg
Nem PhotoShop, cserébe nagyon csúnya kép, amivel indokolatlanul sokat szívtam :)

Annyiba kerül, mint ahány csillag van az égen?

A helyzet az, hogy nem. A Bulova nem volt mohó az árazást illetően. A Lunar Pilot több kiadása is elérhető Magyarországon, különböző webshopokban. Azt tegyük hozzá, hogy nincs hivatalos Bulova márkakereskedés az országunkban, így a garancia a webshop dolga.
A legolcsóbb jelenleg 208 000 Ft. Ez a dátum nélküli, régi logós, polírozott tokkal ellátott kiadást jelenti, de befér 300 000 Ft alá a fémszíjas, matt tokkal, jelenlegi logóval, dátummal megvadított verzió is.

Összegzés

Összességében nagyon tudom ajánlani a Lunar Pilot-ot mindenkinek, akinek űrhajó volt a jele az oviban, vagy volt olyan életszakasza, amikor csillagrombolót kért karácsonyra.
Fantasztikus az óra háttértörténete, parádés a pedigréje, csillagos ötös a szerkezete, és a tálalása.

Előnyök

- A története, a hangulata, a stílusa
- Citizen 8136 “high-performance quartz” szerkezet
- Példás építési minőség
- A csomagolás, és prezentáció

Hátrányok 

- 50 m vízállóság
- A stopper gombjai lehetnének határozottabbak
- Nem olcsó
- Nincs "pontosan" olyan kiadás, mint az eredeti
- Az általam vásárolt kiadáshoz mellékelt gyári szíjak egyike elég olcsó hatású, a másikból pedig nem lehet utólag rendelni

Címkék: Bulova