Dan Henry 1972 Maverick Chronograph (második kiadás)

Amikor nincs pénz Porschéra, de igény az lenne rá

17.jpg

A történelem

Ferdinand Alexander Porsche a cégalapító Ferdinand Porsche unokája, és olyan apróságok köthetők a nevéhez, mint az ikonikus 911-es Porsche tervezése, vagy a Porsche Design megalapítása.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a német design egyik legfőbb ismérve, hogy a funkciót, és a formát képes egy olyan kiegyensúlyozott formában tálalni, ami túllép önmagán, és klasszikus esztétikumot hoz létre. A 70-es évek stílusa meglehetősen eklektikus. Megfér egymás mellett a barokkosan túldíszített selyeming, a fényes bársonynadrág, a bauhaus, és a túlburjánzó testszőrzet. Ennek tükrében nehéz is elképzelni azt a pillanatot, hogy mit élhetett át az az NSZK állampolgár, aki meglátta a Porsche Design Orfina névre keresztelt modelljét 1972-ben, egy Penthouse magazin fekete-fehér reklámhasábján (850 jó német márkáért).

orfina_pd_werbung_1975_klein.jpgA kép forrása: https://www.watchuseek.com/threads/the-orfina-porsche-design-chronograph-everything-you-need-to-know.4943543/

Ferdinand A. Porsche és Umberto Maglioli, az Orfina óragyár tulajdonosa, és nem mellesleg autóversenyző a magánéletben jó barátok voltak, ezért adta magát, hogy az óra, amit létrehoznak, reprezentálja az alkotókat. Umberto egy Valjoux 7750-es szerkezetet, és a gyártáshoz szükséges feltételeket szállította, Porsche pedig merítve az általa tervezett 911-es sportkocsiból, a designért volt felelős. A 7176 referenciaszám, vagy a Chronograph 1 nagyon rideg elnevezés, ezért a köztudatban Orfina néven maradt fenn ez az óra, ami az elsők között volt (talán a legelső is, de ezt nem merem megkockáztatni), ami PVD (Physical Vapor Deposition) bevonatot kapott. Itt lényegében arról van szó, hogy úgy lesz fekete a fém, hogy a festékanyagot gőz halmazállapotban viszik fel, ami fizikai-kémiai reakciók során hozzátapad az órához.

porsche-3.jpg
Ferdinand Alexander Porsche
A kép forrása: https://autotechnika.hu/cikkek/egyeb/9777/elhunyt-ferdinand-alexander-porsche

faporsche.jpgA képek forrása:
Porsche: https://www.archiproducts.com/en/designers/ferdinand-alexander-porsche
Maglioli: https://hu.wikipedia.org/wiki/Umberto_Maglioli

A matt fekete tok, a fekete számlap, a fekete szíj, és a mindezekkel erős kontrasztot alkotó fehér (bézs) indexek és mutatók iskolapéldája annak, hogy mit jelent a jól leolvashatóság, és a forma valamint funkció művészi egyensúlya. Műszerszerűsége, egyszerűsége, férfias megjelenése egyértelművé tette, hogy a Porsche Design joggal követel helyet magának az órák világában is.

Olyan hírességek viselték ezt a darabot, mint Mario Andretti, vagy Tom Cruise. Előbbi a versenypályákon villogtatta meg a tehetségét, utóbbi a mozivásznakon a híres-hírhedt mosolyát a Top Gun című filmben. És tegyük a szívünkre a kezünket, egy kicsit mindannyian szeretnénk úgy vezetni mint Mario, és úgy felszedni egyetlen mosollyal a legjobb csajokat, mint Tom. Meg F-14-est is szeretnénk vezetni, és napfelkeltében anyahajóról felszállni, és rakétákkal kilőni a MiG-eket, és elénekelni a fiatal Kelly McGillis-nek a You’ve Lost That Lovin’ Feelin-et… meg bevenni a gyógyszert, mert kezd elgurulni.
Ha mindezt nem is garantálja nekünk a Dan Henry 1972 Maverick Chronograph, megadja azt az életérzést, amire oly sokan vágyunk, és ezúttal az álmok beteljesüléséért nem is kell olyan sokat fizetnünk.

ehd-xikx0aaavrm.jpg

A képek forrása:
Mario Andretti: https://twitter.com/coronetmag/status/1303649554668158982
Tom Cruise: https://www.watch-id.com/sightings/porsche-design-chronograph-1-tom-cruise-top-gun

De ki az a Dan Henry?

Dan Henry egy brazil fiatalember, akit saját bevallása alapján gyerekkorában nagyon megigézett az automata órák működése. A 90-es években elkezdett komolyabban óragyűjtéssel foglalkozni, ezt kiegészítette a használt órákkal való kereskedelemmel, amiből egész szép bevételre tett szert. Létrehozott egy honlapot, ami tulajdonképpen egy órakatalógus az 1935-ös évektől 2000-ig. Az oldal ma is létezik, megtekinthető itt: https://www.timeline.watch/

dan.jpg

Dan Henry és a gyűjteménye
A kép forrása: https://danhenrywatches.com/pages/the-collector

Rajongása nem állt meg ezen a ponton, alapított egy márkát is, amit önmagáról nevezett el. Nem szerény lépés, de amit elért, az mindenképp tiszteletre méltó. A cél az volt, hogy olyan órákat akar gyártani, amik neki tetszenek. Ezen órák alapja mindig egy már létező, az óragyártás történelmében jelentős darab. Talán a homage szó áll a legközelebb ahhoz, amiben ez a cég utazik, de törekednek arra, hogy a modelljeik ne másolatok legyenek, hanem saját jogon létező, identitással bíró karórák. Az őszinteséghez hozzá tartozik, hogy mikor megkérdezték tőle, hogy az órák hol készülnek, teljesen nyíltan leírta, hogy a szerkezet minden esetben Seiko vagy Citizen. A zafírüveg eredete Dél-Korea, a lume festék beszállítója változó, de általában svájci, vagy japán. A fémből készült szíjak Kínából érkeznek, a bőrszíjak Franciaországból. A tok és az összeszerelés Hong Kongban zajlik, vagy Kínában, attól függ, hogy melyik Dan Henry modellről van szó. (Ez a cikk eredeti nyelven elolvasható itt: https://www.hodinkee.com/articles/vintage-watches-timeline)

Véleményem szerint, aki ilyen ködösítés nélküli, egzakt módon elmondja, hogy mit és hol készít, azt már komolyan lehet venni. Nem egy kamumárkáról van szó, hanem egy olyan cégről, amit már joggal nevezhetünk microbrandnek.
Apropó microbrand. Ez a szó egyszerre jelenthet áldást, és átkot. Áldást akkor, ha egy komoly vállalkozás áll a hátterében, akik törekszenek arra, hogy minőségi beszállítókkal dolgozzanak. Ilyen esetben elfogadható áron hozzájuthatunk egy-egy igazán minőségi és egyedi darabhoz. Olyanokra gondolok, mint pl. a Christopher Ward, vagy az itthon is nagy népszerűségnek örvendő Venezianico. Átok akkor, ha a vállalkozás jellemzően ázsiai (kínai) tömegórákat címkéz át, amikre próbálnak ráerőszakolni valami marketing maszlagot, miszerint ők is olyan jók, mint a svájciak, vagy a japánok, csak még nem futottak be. Mindemellett nagy árréssel próbálják értékesíteni a fényképeken jól kinéző, de a valóságban a fapadosabb divatórák minőségét (se) hozó termékeiket.
A Dan Henry szerencsére az előbbi kategóriába tartozik, de azért a megrendelés előtt okozott pár álmatlan éjszakát.

Ha rákeresünk a fórumokon, és a legnépszerűbb videómegosztókon, akkor bizony voltak hírek, miszerint néhány Dan Henry 1972 Maverick Chronograph sérült koronával érkezett. Olyan panaszokat is lehetett olvasni, amik lepotyogó mutatókról meséltek. Ami megnyugtatott, hogy a horrortörténetek egy ponton mindig összeértek, ez a pont a terméktámogatás. Az elmondottak alapján az ügyfélszolgálat minden esetben elérhető és készséges volt, mindenkinek cserélték az óráját, vagy javították, és a posta költségeit is állták. Így aztán kopaszodó, szőrös, pocakos énem mögül előástam a bennem rejtőző Tom Cruise-t, és rendeltem egyet, hiszen így a 30-as éveim második felében (annak is a végén) ennél közelebb úgysem fogok kerülni egy valódi Porsche Design Orfinához, és kicsi a valószínűsége már annak, hogy vadászpilóta, vagy autóversenyző leszek.

A szegény ember Porsche Design Orfinája: Dan Henry 1972 Maverick Chronograph

19.jpg

Kezdjük ott, hogy a rendelés teljesen simán ment a Dan Henry honlapjáról. Mivel van EU raktáruk, nincs félelem és reszketés a vám miatt. 350 dollárt, azaz árfolyamtól függően 125 ezer jó magyar forintot leszurkolunk a fizetés gomb megnyomásával, és már jön is az email fiókunkba az üzenet, miszerint a Maverick Chronograph engedélyt kér üdvözlő repülésre. 3-5 munkanap után pedig már várhatjuk is a futárt legújabb szerzeményünkkel.

A csomagolás nagyon kulturált. Egy műanyag henger rejti a bőr-viaszoltvászon óratartó tokot, amiben nem mellesleg három órának van hely kialakítva. A középsőben gondosan beburkolva védőműanyagokkal érkezik a főszereplő, mellette pedig a papírmunka. Ezekben egy angol-német leírás található, ami sajnos nem fedi a valóságot. Ennek az órának ugyanis létezett egy elődje. Az 1972 Maverick chronograph első változata ébresztő funkciót is kapott, a mellékelt leírás pedig arra a modellre vonatkozik. Ez a második kiadás nem rendelkezik ezzel a komplikációval, tehát magunknak kell rájönnünk az óra beállítására. (Nem lesz nagy kihívás, annyit elárulok.) A másik kis kártya a garanciakártya, ami a honlap szerint egy évig érvényes, de adja az ég, hogy ne kelljen használni.

6.jpg

Az óratok rozsdamentes acélból készült, ami matt fekete PVD bevonatot kapott. Megjelenése teljesen átadja az eredeti Porsche Design tok formáját és arányait, pedig itt-ott nagyobb nála. Az óra magassága 12,7 mm, a tokátmérő jelen esetben 41 mm, a tökfül távolság pedig 45,7 mm. A számlapot zafírkristály védi a karcolásoktól, ami kapott egy tükröződésmentes bevonatot is. Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, jelen esetben a számlap fogja elvinni a showt.

Az eredeti Porsche Design Orfina sárgás (vagy a lume miatt az évek alatt megsárgult) indexeket kapott, a Dan Henry 1972 viszont sandwich számlapos kialakítással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a számlap alatt van egy másik számlap, ebben az esetben fehér. A felső matt fekete réteg az indexek helyén ki van vágva, ezért alálátunk, így optikailag komoly szintkülönbségek alakulnak ki a számlapon. A segédszámlapok is mélyebben ülnek, de azok festettek, és ha közelről megnézzük, akkor láthatóvá válnak a mikrobarázdák, amik koncentrikus köröket alkotnak. A számlap széle drámaian megindul felfelé, ide festették fel a tachymeter skálát. A feliratok tipográfiája, és a mutatók formája-színe tökéletesen hozzák az eredeti Orfina stílusát, de a számlapon eszközölt változtatások miatt szerintem elmondhatjuk, hogy ötletes homage született.

3.jpg

Nem szeretném másolatnak nevezni, mert a Dan Henry 1972 nem akar Porsche Orfina lenni. Sok egyedi részletet tartalmaz, elég bátor ahhoz, hogy eltérjen az eredetitől, de csak olyan messzire merészkedik, hogy összhatásában még pont megidézze a múzsáját.

8.jpg

A bal oldali kép forrása: https://monochrome-watches.com/introducing-porsche-design-chronograph-1-1972-limited-edition-50-years-of-porsche-design-price/

A Dan Henry logó a nap-dátum ablak fölé került, és itt meg is említeném az egyik negatívumot az órával kapcsolatban. A sandwich számlap miatt a nap és a dátum nagyon mélyen ül, ezért folyamatosan árnyékot vet rá a számlap. Szabadtéren ez nem zavaró, de estefelé azért nem könnyű leolvasni. Az idő leolvashatósága viszont parádés, más nem is lehetne, hiszen a matt fekete és a hófehér maga a megtestesült kontrasztosság. Negatívum még, hogy a napokat csak angol nyelven tudja kiírni, örültem volna egy másodlagos német variációnak is, ha már a Porsche Design szolgáltatta az ihletet.

15.jpg

A lume mellett sem mehetünk el szó nélkül, ugyanis számomra igazi meglepetésként hatott. Az alacsonyabb árkategóriájú óráknál megszoktam már, hogy a lume inkább csak jelzés értékű. A Dan Henry viszont Super-LumiNova anyagot használ, ami nem csak komoly fényerővel rendelkezik sötétedés után, hanem még a tartóssága is elismerésre méltó.

Ami viszont kevésbé, az sajnos az óra lelkét szolgáltató Citizen eredetű Miyota 0S00 quartz szerkezet. Ez egy 12 órás chronograph, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a számlapon lévő piros mutató a stopper másodpercgyűjtője. A 12 órához elhelyezett segédszámlap a percgyűjtő, a 9 óránál lévő pedig az órákat mutatja. A 6 órához helyezett segédszámlap jelzi a hagyományos másodperceket, tehát nem fogunk itt tizedes pontossággal méricskélni semmit. A stopper gombjai is hagynak némi kívánnivalót maguk után, mert bár hibátlanul teszik a dolgukat, a nyomáspontjuk kissé bizonytalan. A korona menetes, ami azért meglepő, mert csupán 50 m vízállóságot kapunk a pénzünkért. Ilyen paraméterhez nem gyakori a menetes korona társítása, ennek ellenére örültem neki, ahogy annak is, hogy dombornyomott Dan Henry logóval látták el.

1.jpg

Félreértés ne essék, nem szeretném bántani a Miyota 0S00-át, de az 1972 Maverick első kiadása tudott tizedeket mérni (Miyota 0S80 szerkezettel), és még ébresztő is volt benne. Az árcédulája pedig pontosan ugyanennyi. Ami azt illeti, ezüstszínben még mindig kapható a Dan Henry honlapján, a fekete viszont elfogyott, és jött a második kiadás. Azt el tudom képzelni, hogy az általam is emlegetett panaszok (leeső korona, potyogó mutatók) miatt váltottak szerkezetet, biztosan valahol meg kellett fogni a pénzt, ha elfogadható áron akarják eladni, de talán pont egy leheletnyivel komolyabb szerkezet tette volna fel az i-re azt a bizonyos pontot.
Azt viszont nem szeretném elvitatni az 0S00-tól, hogy az indexeket szépen, pontosan eltalálja, nem érződik benne az a slendriánság, amit számos divatóra gyártó elkövet még akkor is, amikor vállalható szerkezetet tesznek az órájukba. Amit ígér, azt tényleg tisztességesen tudja.

2.jpg

Menetes hátlapunk is van, és az óra egyik legszebb részletét ide helyezték el. A dombornyomott F-14-es Tomcat vadászgép és a gravírozott Maverick felirat egyértelműen szerelmeslevél a Top Gun filmekhez, az 1972-es dátum pedig nem csak az óra nevére, hanem a múzsául szolgáló Porsche Design Orfinára utal. Igényes, parádés, csillagos ötös. Imádtam ezt a részletet.

7.jpg

A pozitív benyomásokat a szíj is tovább erősítette. A tokhoz tökéletesen passzoló matt fekete PVD bevonat itt is teljesen jó választás, remélhetőleg olyan tartós is lesz, mint amilyen jól néz ki így újonnan. Az eredeti Orfina PVD-jéhez az idő vasfoga nem volt kegyes, ezért a jelenleg fellelhető darabok annak ellenére, hogy átlépik az egymillió forintos lélektani határt, meglehetősen viseltesnek tűnnek a fotóik alapján. Megvan a varázsa az ilyen karakteres daraboknak is, de azért titkon remélem, hogy a technológia fejlődött annyit, hogy nem lesz bántóan rusnya, ha idővel lekopik. Karcosodni fog-e? A nyakamat tenném rá, hogy igen, de mivel ez az első PVD-s órám, sajnos nincsenek hosszútávú tapasztalataim. A szíj gyorskioldós, ezért ha kedvünk támadna valami másra lecserélni, akkor annak semmi akadálya, bármit rátehetünk, ami 20 mm.

4.jpg

Mitchell kapitány engedélyt kap az üdvözlőrepülésre

350 zöldhasú, vagy 125 ezer Mátyás. Sok? Kevés? Nagyon nehéz ezt megmondani. Ha onnan nézem, hogy egy nagyon korrekt Porsche Design homage-t kapok a pénzemért, akkor teljesen rendben van. Ugyanakkor a Dan Henry egy microbrand, kétszer annyiba kerül, mint egy átlagos, manapság eladható divatóra, teszem azt Fossil, Police, Michael Kors. Utóbbiak nekem ősellenségeim, ezért nem tudom őket egy ligába helyezni a Dan Henry 1972-vel. Ennek a modellnek van története, át akar adni egy életérzést, ráadásul nem kéri el a világ minden pénzét azért, hogy Pete Mitchell százados kerozingőzős, sugárhajtóműves világába csöppenhessünk. Az építési minőség, a tálalás, a vevőszolgálat hozza azt az érzést, amit a presztízzsel rendelkező óragyártók tudnak.
Mitchell százados, az üdvözlőrepülésre az engedély megadva! Ez szép volt!

14.jpg

 

Előnyök

- Homage a jobbik fajtából. Megidézi a múzsáját, de elég bátor ahhoz, hogy a saját útját járja
- Nagyon karakteres darab, hozza a Top Gun életérzést
- Korrekt építési minőség, zafírüveg, (egyelőre) szép PVD bevonat, csodaszép hátlap
- Elfogadható árcédula

 

Hátrányok

- A Miyota 0S00-nél kicsit komolyabb szerkezetet is elbírna
- A stopper gombjai kissé bizonytalanok
- Mivel nincs Magyarországon márkaképviselet, ezért ha baj van, akkor a nemzetközi helyzet egyre fokozódik